השפעותיה של המהפכה הטכנולוגית בה אנו חיים מקבלות ביטוי במגוון רחב של תחומי חיים, הרגלים ופעולות, גם כאלה שבמחשבה ראשונית נראים כבלתי קשורים בעליל לעולם הטכנולוגי. דוגמא לתחום שכזה הוא תחום המשלוחים.
על פניו ניהול משלוחים, בין לעסקים ובין אם לאנשים פרטיים, הוא תחום תפעולי פשוט ובלתי מתוחכם בו משתמשים באמצעי תחבורה סטנדרטיים (החל מאופניים וכלה במשאיות) על מנת להעביר אובייקט כלשהו ממקום אחד למקום אחר. אם זאת קשה שלא להבחין כי בשנים האחרונות זמני האספקה והמשלוחים המקובלים בענף המשלוחים הולכים ומתקצרים, כאשר ביצוע שליחויות מהיום להיום הולך ונהיה רף מינימום עבור מרבית שירותי המשלוח (בפרט כאשר מדובר במשלוח למרחקים קצרים, תוך מדינתיים). מכאן עולה השאלה כיצד התאפשר קיצור זמנים זה? אחרי הכל אמצעי התחבורה המקובלים לא נהיו מהירים יותר באופן משמעותי, שלא לדבר על היקף הפקקים בכבישים שרק הולך ועולה. התשובה לשאלה זו נעוצה, תופתעו או לא, במגוון פיתוחים טכנולוגיים אשר הוטמעו אצל מרבית חברות השילוח הפועלות בשוק המקומי ובשוק הבינלאומי.
המרכז הלוגיסטי החכם
תהליך השילוח של מוצר מהעסק ללקוח היעד מתחיל במרבית הפעמים במחסן או בשמו המקובל יותר כיום- מרכז לוגיסטי. בשנים אחרונות הוטמעו מגוון טכנולוגיות מתקדמות בניהול והפעלת מרכזים לוגיסטיים: מערכות מידע המאפשרות עדכון בזמן אמת לגבי מכירת מוצר, עדכון אשר מביא לתחילת תהליך השילוח תוך דקות ספורות לאחר ביצוע רכישה של מוצר בעסק או באתר העסק, מחסנים רובוטיים המאפשרים שליפה של המוצר המבוקש מתוך המרכז הלוגיסטי, ללא מגע יד אדם ובמהירות, ומערכות בקרה הגורמות לכל התהליכים להתבצע במהירות ועם מינימום תקלות ושגיאות.
בהקשר זה יש לציין כי הקמה והפעלת מרכז לוגיסטי חכם אינה משימה קלה או זולה במיוחד ועל כן, לצד חברות גדולות המפעילות מרכז לוגיסטי משל עצמן, ישנם עסקים רבים אחרים, קטנים יותר, הנשענים על שירות מרכזים לוגיסטיים חיצוניים.
ההפצה החכמה
אחרי שהמוצר המיועד לשילוח נארז והוכן למשלוח במרכז הלוגיסטי, מתחיל השלב הבא בתהליך השילוח- העברת החבילה לכתובת היעד, דוגמת בית הלקוח. גם בשלב זה בתהליך הוטמעו בשנים האחרונות מגוון מערכות טכנולוגיות אשר אפשרו קיצור משמעותי של זמני השילוח מנקודה לנקודה. דוגמא מוכרת למדי למימושן של טכנולוגיות אלו היא שירותי משלוח המזון אשר הפכו לחלק בלתי נפרד ממציאות הצריכה של משפחות רבות בישראל.
כיצד מצליח אם כן שירות משלוח אוכל להביא את האוכל מנקודת המוצא (מסעדה, מטבח רפאים וכדומה) עד לבית הלקוח במהירות? התשובה לכך נעוצה במערכת טכנולוגית מתוחכמת המסוגלת לבצע עיבוד מידע מהיר בדאטה מרובה משתנים וכך להפנות את השליח הנמצא במיקום המתאים ביותר לביצוע המשלוח, לספק לו מידע לגבי נתיב הנסיעה המיטבי לביצוע המשלוח במהירות ובמקביל כמובן לספק עדכונים בזמן אמת ללקוח על התקדמות השליח לעברו.