בעידן הדיגיטלי של ימינו, שבו כמות הולכת וגדלה מהפעילות היום יומית שלנו מתבצעת ברשת ובסמארטפונים, לקידום אפליקציות באינטרנט יש תפקיד שיווקי חשוב. בשוק קיימות עשרות אלפי אפליקציות שונות, שיכולות לעשות כל דבר כמעט הניתן להעלות על הדעת.
במציאות התחרותית הזו, קשה מאוד לאפליקציה ספציפית להתבלט אל מול המתחרות שלה, אלא אם כן היא הפכה להיות אפליקציה פופולרית שמשתמשים רבים מורידים ומדברים עליה ברשתות החברתיות. כדי להצליח בכל זאת למשוך משתמשים, יש צורך בביצוע קידום לאפליקציות, שיוכל להבליט אותה בתוצאות החיפוש בשווקי האפליקציות של גוגל ואפל. קידום זה שונה מסוג הקידום שנעשה לאתרי אינטרנט, וזאת מכמה בחינות.
לכן, חברות בניית אתרים וחברות שיווק דיגיטלי מפעילות טכניקות נפרדות לקידום אתרים בגוגל ולקידום אפליקציות.
איך מקדמים אתרים?
קידום אתרים בגוגל הוא מלאכה מורכבת ומאתגרת למדי. כדי לקדם אתרים בצורה אורגנית במנועי החיפוש יש לדאוג במקביל לכמה מרכיבים חשובים. ראשית, חשוב מאוד התוכן של האתר. התוכן צריך להיות עשיר, מקורי וכזה שנותן ערך מוסף לגולשים. כל ביטוי שאותו מקדמים בקידום אורגני צריך לקבל את המקום המתאים לו באתר האינטרנט, ולכן נהוג כיום לפתוח דף באתר בעבור כל ביטוי כזה שרוצים לקדם. בנוסף לכך, חשוב מאוד לבצע בניית קישורים לכל אתר שמקדמים. האלגוריתם של גוגל מתייחס לקישורים שמופנים אל אתרים כמעין המלצה. ככל שכמות הקישורים המופנים היא גדולה יותר, ובייחוד כאשר הם מגיעים מאתרים איכותיים, סמכותיים ומובילים בתחומם – גדל הסיכוי של האתר המקודם להתקדם בתוצאות החיפוש.
בנוסף לבניית קישורים והשקעה בתוכן, אתר מקודם צריך להיות בעל נתונים טכניים טובים, להיות בעל ממשק משתמש איכותי (לצורך זה ניתן להיעזר בשירותיה של חברת UI) ולהיות מותאם לתצוגה בכל סוגי המכשירים (מחשבים, טאבלטים וסמארטפונים). רק אתרים שהקידום שלהם עונה על כל הפרמטרים האלה, יכולים לכבוש בסופו של דבר את המיקומים הראשונים בתוצאות החיפוש הרלוונטיות.
איך מקדמים אפליקציות?
קידום של אפליקציות, לעומת זאת, הוא שונה מאוד. כאשר מדברים על אפליקציות למובייל, אין כל כך רלוונטיות לתוכן איכותי או לבניית קישורים. זאת מכיוון שאפליקציה בנויה בצורה שונה מאוד מאתרי אינטרנט, וצורת ההערכה של אפליקציות היא שונה מאוד. כאשר מדברים על קידום של אפליקציות מובייל, יש כמה דברים אחרים שמשחקים תפקיד חשוב ביכולת לקדם אותן. פרמטרים אלה הם שם האפליקציה, התיאור שלה, כמות ההורדות שלה וגם ביקורות הגולשים. בעולם המקצועי של קידום אפליקציות אין תמיד הסכמה מלאה לגבי החשיבות היחסית של כל פרמטר, אך ישנה הסכמה על החשיבות של ארבעת המרכיבים האלה.
לשם האפליקציה יש חשיבות רבה מאוד, מפני שמנוע החיפוש הפנימי בשוק האפליקציות קודם כל מנסה להתאים את הרשימה שהוא יציג לשם האפליקציה שהמשתמש חיפש. בנוסף לכך, אפליקציות שיש להן כמות משתמשים והורדות גדולה, תוצגנה במקרים רבים במקומות שיש להם חשיפה רבה בתוך שווקי האפליקציות. במקרים רבים המשתמש גם מקבל המלצות מגוגל פליי או מהשוק של אפל לגבי אפליקציות שונות. חלק מההמלצות האלה הן למעשה מודעות ממומנות, חלק מתבסס על היסטוריית השימוש של הגולש ועל האפליקציות שהוא כבר הוריד בעבר ואילו חלק נוסף קשור לרמת הקידום של האפליקציות.
כמו נושא הקישורים באתרי אינטרנט, כמות הורדות גדולה משמעותה המלצה על איכות האפליקציה בעיניי האלגוריתמים שמדרגים אותן, וכך גם כמות הביקורות החיוביות שיש על כל יישומון. אפליקציה שזוכה לדירוגים נמוכים מאוד (כמו כוכב אחד או שני כוכבים, בממוצע) תתקשה להתקדם בתוצאות החיפוש ותזכה לנפח הורדות קטן בהתאם.
לכן, קידום אפליקציות צריך לקחת בחשבון את כל המרכיבים שהוזכרו. בסופו של דבר, האפליקציות שתצלחנה להיות מדורגות במקומות הראשונים בדרך כלל תהיינה האפליקציות שמעניקות את רמת הביצוע הטובה ביותר למטרה שלשמה הן נועדו.